• Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • Steden en Burgers in de Lage Landen (1050-1700) VWO
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1900 (VWO)
    • China (1842-2001) VWO
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO + VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • vaardigheden >
      • opdracht 1 betrouwbaarheid
      • opdracht 2 betrouwbaarheid
      • opdracht 3 interpretatie
      • opdracht 4 interpretatie
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
      • KA opdracht 5
      • KA opdracht 6
      • KA opdracht 7
      • KA opdracht 8
      • KA opdracht 9
      • KA opdracht 10
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer >
        • TIJDVAK 10 - opdracht 1
        • TIJDVAK 10 - opdracht 2
        • TIJDVAK 10 - opdracht 3
        • TIJDVAK 10 - opdracht 4
        • TIJDVAK 10 - opdracht 5
    • HC-vragen >
      • HC LAGE LANDEN (VWO) >
        • LL - opdracht 1
        • LL- opdracht 2
        • LL - opdracht 3
        • LL-opdracht 4
        • LL-opdracht 5
        • LL - opdracht 6
        • LL - opdracht 7
        • LL-opdracht 8
        • LL - opdracht 9
        • LL - opdracht 10
      • HC VERLICHTING (VWO) >
        • VERL opdracht 1
        • VERL. opdracht 2
        • VERL. opdracht 3
        • VERL. opdracht 4
        • VERL opdracht 5
        • VERL opdracht 6
        • VERL. opdracht 7
        • VERL. opdracht 8
        • VERL. opdracht 9
        • VERL. opdracht 10
      • HC DUITSLAND (HAVO + VWO) >
        • DU opdracht 1 HAVO
        • DU opdracht 2 HAVO
        • DU opdracht 3 HAVO
        • DU opdracht 4 HAVO
        • DU opdracht 5 HAVO
        • DU opdracht 6 HAVO
        • DU opdracht 7 HAVO
        • DU opdracht 8 HAVO
        • DU opdracht 9 HAVO
        • DU opdracht 10 HAVO
        • DU opdracht 1 VWO
        • DU opdracht 2 VWO
        • DU opdracht 3 VWO
        • DU opdracht 4 VWO
        • DU opdracht 5 VWO
        • DU opdracht 6 VWO
        • DU opdracht 7 VWO
        • DU opdracht 8 VWO
        • DU opdracht 9 VWO
        • DU opdracht 10 VWO
      • HC BRITSE RIJK (HAVO) >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
        • Britse Rijk opdr. 8
        • Britse Rijk opdr. 9
        • Britse Rijk opdr. 10
      • HC NEDERLAND (HAVO) >
        • Nederland opdr. 1
        • Nederland opdr. 2
        • Nederland opdr. 3
        • Nederland opdr. 4
        • Nederland opdr. 5
        • Nederland opdr. 6
        • Nederland opdr. 7
        • Nederland opdr. 8
        • Nederland opdr. 9
        • Nederland opdr. 10
      • HC CHINA (VWO) >
        • China - opdracht 1
        • China - opdracht 2
        • China - opdracht 3
        • China - opdracht 4
        • China - opdracht 5
        • China - opdracht 6
        • China - opdracht 7
        • China - opdracht 8
        • China opdracht 9
        • China opdracht 10
Bas Schuijt

Opdracht 2

In de achttiende eeuw schreef Belle van Zuylen in een brief aan een vriendin: "Alle vermogens zijn bij man en vrouw oorspronkelijk dezelfde en als het verstandelijke vermogen bij mannen meer geperfectioneerd is, dan komt dat door studie en uitsluitend en alleen door studie."
 
Je beweert dat Belle van Zuylen in deze brief:
1     verlicht denken toepaste op het terrein van sociale verhoudingen en
2     uitging van rationeel optimisme.
 
3p    Ondersteun de beweringen telkens met een verschillend argument van Belle van Zuylen en geef daarna aan op welke politiek-
​         maatschappelijke verandering in de negentiende eeuw Belle van Zuylen vooruitliep.
 

​

Antwoord

Voor drie punten moet je eerst twee beweringen ondersteunen en vervolgens een matschappelijke verandering uit de 19 eeuw noemen die overeenkomt met de ideeën van Belle van Zuylen.
 
DUS:
Belle van Zuylen denkt verlicht, want zij gaat uit van de gelijkheid van de geboorte \ dat sociale verschillen alleen een gevolg zijn van omstandigheden, maar dat mensen van nature gelijk zijn.
Belle van Zuylen is een rationeel optimist omdat zij denkt dat door studie (en studie alleen) de mens, en de samenleving vooruit zullen gaan.
Belle van Zuylen sluit aan bij de opkomst van het feminisme, dat eind 19e eeuw ontstond en opkwam voor gelijke rechten van mannen en vrouwen.
Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • Steden en Burgers in de Lage Landen (1050-1700) VWO
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1900 (VWO)
    • China (1842-2001) VWO
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO + VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • vaardigheden >
      • opdracht 1 betrouwbaarheid
      • opdracht 2 betrouwbaarheid
      • opdracht 3 interpretatie
      • opdracht 4 interpretatie
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
      • KA opdracht 5
      • KA opdracht 6
      • KA opdracht 7
      • KA opdracht 8
      • KA opdracht 9
      • KA opdracht 10
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer >
        • TIJDVAK 10 - opdracht 1
        • TIJDVAK 10 - opdracht 2
        • TIJDVAK 10 - opdracht 3
        • TIJDVAK 10 - opdracht 4
        • TIJDVAK 10 - opdracht 5
    • HC-vragen >
      • HC LAGE LANDEN (VWO) >
        • LL - opdracht 1
        • LL- opdracht 2
        • LL - opdracht 3
        • LL-opdracht 4
        • LL-opdracht 5
        • LL - opdracht 6
        • LL - opdracht 7
        • LL-opdracht 8
        • LL - opdracht 9
        • LL - opdracht 10
      • HC VERLICHTING (VWO) >
        • VERL opdracht 1
        • VERL. opdracht 2
        • VERL. opdracht 3
        • VERL. opdracht 4
        • VERL opdracht 5
        • VERL opdracht 6
        • VERL. opdracht 7
        • VERL. opdracht 8
        • VERL. opdracht 9
        • VERL. opdracht 10
      • HC DUITSLAND (HAVO + VWO) >
        • DU opdracht 1 HAVO
        • DU opdracht 2 HAVO
        • DU opdracht 3 HAVO
        • DU opdracht 4 HAVO
        • DU opdracht 5 HAVO
        • DU opdracht 6 HAVO
        • DU opdracht 7 HAVO
        • DU opdracht 8 HAVO
        • DU opdracht 9 HAVO
        • DU opdracht 10 HAVO
        • DU opdracht 1 VWO
        • DU opdracht 2 VWO
        • DU opdracht 3 VWO
        • DU opdracht 4 VWO
        • DU opdracht 5 VWO
        • DU opdracht 6 VWO
        • DU opdracht 7 VWO
        • DU opdracht 8 VWO
        • DU opdracht 9 VWO
        • DU opdracht 10 VWO
      • HC BRITSE RIJK (HAVO) >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
        • Britse Rijk opdr. 8
        • Britse Rijk opdr. 9
        • Britse Rijk opdr. 10
      • HC NEDERLAND (HAVO) >
        • Nederland opdr. 1
        • Nederland opdr. 2
        • Nederland opdr. 3
        • Nederland opdr. 4
        • Nederland opdr. 5
        • Nederland opdr. 6
        • Nederland opdr. 7
        • Nederland opdr. 8
        • Nederland opdr. 9
        • Nederland opdr. 10
      • HC CHINA (VWO) >
        • China - opdracht 1
        • China - opdracht 2
        • China - opdracht 3
        • China - opdracht 4
        • China - opdracht 5
        • China - opdracht 6
        • China - opdracht 7
        • China - opdracht 8
        • China opdracht 9
        • China opdracht 10