Bron: India na 1857
Nadat de opstand van 1857 was neergeslagen werd een einde gemaakt aan het bestuur door de East India Company, en vanaf 1863 kwam India rechtstreeks onder het bestuur van de Britse regering te staan. De Britten hervormden, al voor die tijd, het rechtsstelsel en het onderwijssysteem. Hiermee was onder meer Thomas Macaulay belast, die tussen 1834 en 1838 het door hem inferieur geachte traditionele stelsel verving door een op het Britse systeem geschoeid systeem, met als voertaal Engels. Rond 1850 werd er ook een begin gemaakt met de bouw van een spoorwegnet door het subcontinent, dat nog altijd een van de meest zichtbare erfenissen van het Britse bewind is. Een andere erfenis zijn de grote irrigatiekanalen.
In deze koloniale periode was Brits-Indië een land waar grote verdeeldheid heerste. Dat kwam mede doordat de Britten de gebruiken van de Indiërs niet altijd eerbiedigden. De Britten veroorzaakten veel onrust door bijvoorbeeld heilige koeien te slachten en onreine dieren te eten. In 1812 hadden de Britten de weduweverbrandingen verboden maar dit gebruik bleef nog lange tijd bestaan. Er was veel onvrede onder Indiërs. Dit werd ook gevoed door de terugkerende hongersnoden.
Gebruik de bron
2p Toon met twee voorbeelden uit de bron aan dat de periode van het ‘modern imperialisme’ ongeveer halverwege de
19e eeuw begint.
ANTWOORD
Om twee punten te krijgen, moet je uitleggen wat modern imperialisme is en dit twee keer illustreren met de bron. De beste manier is twee kenmerken te noemen van het modern imperialisme (zoals meer politieke grip, economische uitbreiding landinwaarts (grondstoffen en afzetmarkt – en dus spoorwegen), meer bemoeienis met wetgeving, onderwijs, rechtsysteem, etc.
DUS:
Met modern imperialisme wordt bedoeld dat een moederland zich meer gaat bemoeien met de politiek, economie en het sociale leven van de mensen in hun koloniën.
Dit zie je in de bron, want vanaf 1857 valt India onder het directe gezag van Engeland (dus met Engelse ambtenaren in plaats van inheemse vorsten).
Dit zie je in de bron, want daar staat dat de Engelsen het rechtsstelsel en het onderwijssysteem hervormden.
Dit zie je in de bron want daar staat dat ze met een spoorwegnet en met irrigatiekanalen meer invloed willen hebben op de productie en transport van grondstoffen.
Nadat de opstand van 1857 was neergeslagen werd een einde gemaakt aan het bestuur door de East India Company, en vanaf 1863 kwam India rechtstreeks onder het bestuur van de Britse regering te staan. De Britten hervormden, al voor die tijd, het rechtsstelsel en het onderwijssysteem. Hiermee was onder meer Thomas Macaulay belast, die tussen 1834 en 1838 het door hem inferieur geachte traditionele stelsel verving door een op het Britse systeem geschoeid systeem, met als voertaal Engels. Rond 1850 werd er ook een begin gemaakt met de bouw van een spoorwegnet door het subcontinent, dat nog altijd een van de meest zichtbare erfenissen van het Britse bewind is. Een andere erfenis zijn de grote irrigatiekanalen.
In deze koloniale periode was Brits-Indië een land waar grote verdeeldheid heerste. Dat kwam mede doordat de Britten de gebruiken van de Indiërs niet altijd eerbiedigden. De Britten veroorzaakten veel onrust door bijvoorbeeld heilige koeien te slachten en onreine dieren te eten. In 1812 hadden de Britten de weduweverbrandingen verboden maar dit gebruik bleef nog lange tijd bestaan. Er was veel onvrede onder Indiërs. Dit werd ook gevoed door de terugkerende hongersnoden.
Gebruik de bron
2p Toon met twee voorbeelden uit de bron aan dat de periode van het ‘modern imperialisme’ ongeveer halverwege de
19e eeuw begint.
ANTWOORD
Om twee punten te krijgen, moet je uitleggen wat modern imperialisme is en dit twee keer illustreren met de bron. De beste manier is twee kenmerken te noemen van het modern imperialisme (zoals meer politieke grip, economische uitbreiding landinwaarts (grondstoffen en afzetmarkt – en dus spoorwegen), meer bemoeienis met wetgeving, onderwijs, rechtsysteem, etc.
DUS:
Met modern imperialisme wordt bedoeld dat een moederland zich meer gaat bemoeien met de politiek, economie en het sociale leven van de mensen in hun koloniën.
Dit zie je in de bron, want vanaf 1857 valt India onder het directe gezag van Engeland (dus met Engelse ambtenaren in plaats van inheemse vorsten).
Dit zie je in de bron, want daar staat dat de Engelsen het rechtsstelsel en het onderwijssysteem hervormden.
Dit zie je in de bron want daar staat dat ze met een spoorwegnet en met irrigatiekanalen meer invloed willen hebben op de productie en transport van grondstoffen.