Bron: In 1789 sturen 103 textielfabrikanten uit de omgeving van Glasgow een verzoekschrift aan de Britse minister van Financiën, waarin zij onder andere het volgende schrijven:
Dat de fabrikanten die zich tot u wenden al vroeg zijn begonnen Britse mousseline (een fijne katoenen stof) te fabriceren en in de voorbije jaren grote vooruitgang hebben geboekt bij het ontwikkelen en verbeteren van deze waardevolle bedrijfstak (…). Dat de machinekracht die in deze bedrijven wordt ingezet en de nieuwe fabrieksgebouwen die de fabrikanten door toegenomen werkzaamheden hebben kunnen inrichten, leidt tot een overvloed aan artikelen die niet door binnenlandse consumptie kunnen worden gebruikt en daarom wordt een toename van de verkoop in het buitenland een onvermijdelijke noodzaak om de machines in bedrijf te houden.
Gebruik de bron.
De Britse textielproducenten winnen de concurrentiestrijd met Indiase producenten, hoewel het Indiase textiel van hogere kwaliteit is. De bron biedt een verklaring voor deze ontwikkeling.
3p Toon dit aan door:
- uit te leggen welke verklaring de bron geeft voor de export van Brits textiel naar het buitenland en
- zonder bron een verklaring te geven voor het feit dat de Indiase textielproducenten door hun manier van produceren de
concurrentiestrijd met de Britse textielproducenten verliezen.
Antwoord:
Om drie punten te halen moet je eerst de verklaring noemen voor het Britse exportsucces, en vervolgens verklaren met het productieproces (- dus dit moet je benoemen!!) waarom Engeland de concurrentieslag wint van India.
DUS
De Britse mousseline kan geëxporteerd worden naar het buitenland, omdat de productie met machines / in fabrieken heeft geleid tot een 'overvloed aan artikelen'. Er was dus een overschot dat gemakkelijk verkocht kon worden.
In India werd mousseline (nog) met de hand gemaakt, dat het mooier en fijner maakt, maar ook veel duurder en dus verliezen zij de concurrentiestrijd met de goedkopere Britse mousseline.
[KANTTEKENING: rijke en sjieke mensen bleven wel Indiase handgemaakte mousseline kopen, want die was mooier en duurder (waarmee ze konden opscheppen), maar deze markt was erg klein]
Dat de fabrikanten die zich tot u wenden al vroeg zijn begonnen Britse mousseline (een fijne katoenen stof) te fabriceren en in de voorbije jaren grote vooruitgang hebben geboekt bij het ontwikkelen en verbeteren van deze waardevolle bedrijfstak (…). Dat de machinekracht die in deze bedrijven wordt ingezet en de nieuwe fabrieksgebouwen die de fabrikanten door toegenomen werkzaamheden hebben kunnen inrichten, leidt tot een overvloed aan artikelen die niet door binnenlandse consumptie kunnen worden gebruikt en daarom wordt een toename van de verkoop in het buitenland een onvermijdelijke noodzaak om de machines in bedrijf te houden.
Gebruik de bron.
De Britse textielproducenten winnen de concurrentiestrijd met Indiase producenten, hoewel het Indiase textiel van hogere kwaliteit is. De bron biedt een verklaring voor deze ontwikkeling.
3p Toon dit aan door:
- uit te leggen welke verklaring de bron geeft voor de export van Brits textiel naar het buitenland en
- zonder bron een verklaring te geven voor het feit dat de Indiase textielproducenten door hun manier van produceren de
concurrentiestrijd met de Britse textielproducenten verliezen.
Antwoord:
Om drie punten te halen moet je eerst de verklaring noemen voor het Britse exportsucces, en vervolgens verklaren met het productieproces (- dus dit moet je benoemen!!) waarom Engeland de concurrentieslag wint van India.
DUS
De Britse mousseline kan geëxporteerd worden naar het buitenland, omdat de productie met machines / in fabrieken heeft geleid tot een 'overvloed aan artikelen'. Er was dus een overschot dat gemakkelijk verkocht kon worden.
In India werd mousseline (nog) met de hand gemaakt, dat het mooier en fijner maakt, maar ook veel duurder en dus verliezen zij de concurrentiestrijd met de goedkopere Britse mousseline.
[KANTTEKENING: rijke en sjieke mensen bleven wel Indiase handgemaakte mousseline kopen, want die was mooier en duurder (waarmee ze konden opscheppen), maar deze markt was erg klein]