Twee gegevens over taalonderwijs aan kinderen van migranten in Nederland:
1 In 1983 werd het door de Wet Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur (OETC) mogelijk voor kinderen van migranten om binnen lestijd op school les te krijgen in hun moedertaal.
2 In 2004 beëindigde de overheid de bekostiging van lessen in de moedertaal volledig.
Een bewering: Elk gegeven is te verklaren vanuit een andere visie op de multiculturele samenleving.
2p Onderbouw de bewering voor elk gegeven.
Antwoord
Om twee punten te halen moet je beide gegevens verklaren vanuit de -op dat moment geldende- opvatting over de multiculturele samenleving.
DUS
Gegeven 1 is te verklaren uit de toenmalige positieve houding ten aanzien van de multiculturele samenleving, die als een verrijking werd gezien, en daarom was het goed dat de kinderen ook les kregen in hun eigen cultuur en taal.
Gegeven 2 is te verklaren uit de toenmalige negatieve houding ten aanzien van de multiculturele samenleving, die als mislukt werd beschouwd, omdat migranten niet of nauwelijks integreerden. De OETC-lessen werden gezien als belemmering voor verdere integratie/assimilatie en dus hield de overheid op met het financieren van deze lessen.
1 In 1983 werd het door de Wet Onderwijs in Eigen Taal en Cultuur (OETC) mogelijk voor kinderen van migranten om binnen lestijd op school les te krijgen in hun moedertaal.
2 In 2004 beëindigde de overheid de bekostiging van lessen in de moedertaal volledig.
Een bewering: Elk gegeven is te verklaren vanuit een andere visie op de multiculturele samenleving.
2p Onderbouw de bewering voor elk gegeven.
Antwoord
Om twee punten te halen moet je beide gegevens verklaren vanuit de -op dat moment geldende- opvatting over de multiculturele samenleving.
DUS
Gegeven 1 is te verklaren uit de toenmalige positieve houding ten aanzien van de multiculturele samenleving, die als een verrijking werd gezien, en daarom was het goed dat de kinderen ook les kregen in hun eigen cultuur en taal.
Gegeven 2 is te verklaren uit de toenmalige negatieve houding ten aanzien van de multiculturele samenleving, die als mislukt werd beschouwd, omdat migranten niet of nauwelijks integreerden. De OETC-lessen werden gezien als belemmering voor verdere integratie/assimilatie en dus hield de overheid op met het financieren van deze lessen.