Bron
In november 1940 schrijft een Nederlandse schooljongen over maatregelen die tijdens de Duitse bezetting worden genomen: We hebben op school een Duits boek dat verboden is omdat er een regel
verkeerd in stond. Daar hebben we nu een andere ingeplakt en het bewuste blad eruit moeten scheuren. De zin was deze, het was een los zinnetje voor een oefening:
"Het zijn dwazen die denken dat de oorlog zegenrijke gevolgen kan hebben."
Gebruik de bron
Deze gebeurtenis past bij het totalitaire karakter van de nazi-ideologie.
2p Leg dit uit.
ANTWOORD
Om 2 punten te krijgen moet je eerst aangeven wat bedoeld wordt met het totalitaire karakter van de nazi-ideologie en dit vervolgens aantonen met de bron.
DUS:
Met het totalitaire karakter van de nazi-ideologie bedoelen we dat de nazi-overheid zich bemoeide met alle aspecten van het dagelijks leven van mensen, dus ook – zoals in de bron staat – met de inhoud van een schoolboek / met de inhoud van boeken / met het verbieden van boeken waar anti-Duitse dingen in staan.
In november 1940 schrijft een Nederlandse schooljongen over maatregelen die tijdens de Duitse bezetting worden genomen: We hebben op school een Duits boek dat verboden is omdat er een regel
verkeerd in stond. Daar hebben we nu een andere ingeplakt en het bewuste blad eruit moeten scheuren. De zin was deze, het was een los zinnetje voor een oefening:
"Het zijn dwazen die denken dat de oorlog zegenrijke gevolgen kan hebben."
Gebruik de bron
Deze gebeurtenis past bij het totalitaire karakter van de nazi-ideologie.
2p Leg dit uit.
ANTWOORD
Om 2 punten te krijgen moet je eerst aangeven wat bedoeld wordt met het totalitaire karakter van de nazi-ideologie en dit vervolgens aantonen met de bron.
DUS:
Met het totalitaire karakter van de nazi-ideologie bedoelen we dat de nazi-overheid zich bemoeide met alle aspecten van het dagelijks leven van mensen, dus ook – zoals in de bron staat – met de inhoud van een schoolboek / met de inhoud van boeken / met het verbieden van boeken waar anti-Duitse dingen in staan.