• Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • Steden en Burgers in de Lage Landen (1050-1700) VWO
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1900 (VWO)
    • China (1842-2001) VWO
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO + VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • vaardigheden >
      • opdracht 1 betrouwbaarheid
      • opdracht 2 betrouwbaarheid
      • opdracht 3 interpretatie
      • opdracht 4 interpretatie
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
      • KA opdracht 5
      • KA opdracht 6
      • KA opdracht 7
      • KA opdracht 8
      • KA opdracht 9
      • KA opdracht 10
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer >
        • TIJDVAK 10 - opdracht 1
        • TIJDVAK 10 - opdracht 2
        • TIJDVAK 10 - opdracht 3
        • TIJDVAK 10 - opdracht 4
        • TIJDVAK 10 - opdracht 5
    • HC-vragen >
      • HC LAGE LANDEN (VWO) >
        • LL - opdracht 1
        • LL- opdracht 2
        • LL - opdracht 3
        • LL-opdracht 4
        • LL-opdracht 5
        • LL - opdracht 6
        • LL - opdracht 7
        • LL-opdracht 8
        • LL - opdracht 9
        • LL - opdracht 10
      • HC VERLICHTING (VWO) >
        • VERL opdracht 1
        • VERL. opdracht 2
        • VERL. opdracht 3
        • VERL. opdracht 4
        • VERL opdracht 5
        • VERL opdracht 6
        • VERL. opdracht 7
        • VERL. opdracht 8
        • VERL. opdracht 9
        • VERL. opdracht 10
      • HC DUITSLAND (HAVO + VWO) >
        • DU opdracht 1 HAVO
        • DU opdracht 2 HAVO
        • DU opdracht 3 HAVO
        • DU opdracht 4 HAVO
        • DU opdracht 5 HAVO
        • DU opdracht 6 HAVO
        • DU opdracht 7 HAVO
        • DU opdracht 8 HAVO
        • DU opdracht 9 HAVO
        • DU opdracht 10 HAVO
        • DU opdracht 1 VWO
        • DU opdracht 2 VWO
        • DU opdracht 3 VWO
        • DU opdracht 4 VWO
        • DU opdracht 5 VWO
        • DU opdracht 6 VWO
        • DU opdracht 7 VWO
        • DU opdracht 8 VWO
        • DU opdracht 9 VWO
        • DU opdracht 10 VWO
      • HC BRITSE RIJK (HAVO) >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
        • Britse Rijk opdr. 8
        • Britse Rijk opdr. 9
        • Britse Rijk opdr. 10
      • HC NEDERLAND (HAVO) >
        • Nederland opdr. 1
        • Nederland opdr. 2
        • Nederland opdr. 3
        • Nederland opdr. 4
        • Nederland opdr. 5
        • Nederland opdr. 6
        • Nederland opdr. 7
        • Nederland opdr. 8
        • Nederland opdr. 9
        • Nederland opdr. 10
      • HC CHINA (VWO) >
        • China - opdracht 1
        • China - opdracht 2
        • China - opdracht 3
        • China - opdracht 4
        • China - opdracht 5
        • China - opdracht 6
        • China - opdracht 7
        • China - opdracht 8
        • China opdracht 9
        • China opdracht 10
Bas Schuijt

HC Nederland  opdracht 6

In 1988 werden in Rotterdam en Eindhoven de eerste islamitische basisscholen in Nederland geopend.

​Een bewering: De stichting van deze scholen paste bij een verandering in de positie van gastarbeiders in Nederland.

4p     Leg uit:
         − welke verandering in de wettelijke positie van gastarbeiders de vraag naar islamitische scholen vergrootte en
         − dat de stichting van islamitische scholen paste bij het integratiebeleid van die tijd.
 



​

ANTWOORD

Om vier punten te krijgen moet je twee keer een vraag beantwoorden. Dat doe je de ene keer door de verandering te noemen en dit koppelen aan de eerste islamitische school en de tweede keer door eerst het integratiebeleid te omschrijven én dit te koppelen aan de eerste islamitische scholen.
DUS:
De positie van gastarbeiders veranderde omdat zij een verblijfsvergunning kregen / het recht van gezinshereniging kregen, zodat ze zich permanent in Nederland vestigden / zodat het aantal islamitische kinderen in Nederland steeg / er een groeiende vraag kwam naar ‘eigen’ islamitische scholen.
Het integratiebeleid hield in dat binnen de Nederlandse samenleving verschillende culturen naast elkaar konden leven / integratie met behoud van eigen cultuur. De stichting van een school specifiek voor islamitisch onderwijs past hierbij omdat het de ruimte bood voor het islamitische onderwijs naast de andere onderwijsmogelijkheden in Nederland.

Veel succes met de voorbereiding van je examens !
''Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground''
- Theodore Roosevelt


© Geschiedenisexamens.nl
  • Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • Steden en Burgers in de Lage Landen (1050-1700) VWO
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1900 (VWO)
    • China (1842-2001) VWO
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO + VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • vaardigheden >
      • opdracht 1 betrouwbaarheid
      • opdracht 2 betrouwbaarheid
      • opdracht 3 interpretatie
      • opdracht 4 interpretatie
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
      • KA opdracht 5
      • KA opdracht 6
      • KA opdracht 7
      • KA opdracht 8
      • KA opdracht 9
      • KA opdracht 10
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer >
        • TIJDVAK 10 - opdracht 1
        • TIJDVAK 10 - opdracht 2
        • TIJDVAK 10 - opdracht 3
        • TIJDVAK 10 - opdracht 4
        • TIJDVAK 10 - opdracht 5
    • HC-vragen >
      • HC LAGE LANDEN (VWO) >
        • LL - opdracht 1
        • LL- opdracht 2
        • LL - opdracht 3
        • LL-opdracht 4
        • LL-opdracht 5
        • LL - opdracht 6
        • LL - opdracht 7
        • LL-opdracht 8
        • LL - opdracht 9
        • LL - opdracht 10
      • HC VERLICHTING (VWO) >
        • VERL opdracht 1
        • VERL. opdracht 2
        • VERL. opdracht 3
        • VERL. opdracht 4
        • VERL opdracht 5
        • VERL opdracht 6
        • VERL. opdracht 7
        • VERL. opdracht 8
        • VERL. opdracht 9
        • VERL. opdracht 10
      • HC DUITSLAND (HAVO + VWO) >
        • DU opdracht 1 HAVO
        • DU opdracht 2 HAVO
        • DU opdracht 3 HAVO
        • DU opdracht 4 HAVO
        • DU opdracht 5 HAVO
        • DU opdracht 6 HAVO
        • DU opdracht 7 HAVO
        • DU opdracht 8 HAVO
        • DU opdracht 9 HAVO
        • DU opdracht 10 HAVO
        • DU opdracht 1 VWO
        • DU opdracht 2 VWO
        • DU opdracht 3 VWO
        • DU opdracht 4 VWO
        • DU opdracht 5 VWO
        • DU opdracht 6 VWO
        • DU opdracht 7 VWO
        • DU opdracht 8 VWO
        • DU opdracht 9 VWO
        • DU opdracht 10 VWO
      • HC BRITSE RIJK (HAVO) >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
        • Britse Rijk opdr. 8
        • Britse Rijk opdr. 9
        • Britse Rijk opdr. 10
      • HC NEDERLAND (HAVO) >
        • Nederland opdr. 1
        • Nederland opdr. 2
        • Nederland opdr. 3
        • Nederland opdr. 4
        • Nederland opdr. 5
        • Nederland opdr. 6
        • Nederland opdr. 7
        • Nederland opdr. 8
        • Nederland opdr. 9
        • Nederland opdr. 10
      • HC CHINA (VWO) >
        • China - opdracht 1
        • China - opdracht 2
        • China - opdracht 3
        • China - opdracht 4
        • China - opdracht 5
        • China - opdracht 6
        • China - opdracht 7
        • China - opdracht 8
        • China opdracht 9
        • China opdracht 10