In 1988 werden in Rotterdam en Eindhoven de eerste islamitische basisscholen in Nederland geopend.
Een bewering: De stichting van deze scholen paste bij een verandering in de positie van gastarbeiders in Nederland.
4p Leg uit:
− welke verandering in de wettelijke positie van gastarbeiders de vraag naar islamitische scholen vergrootte en
− dat de stichting van islamitische scholen paste bij het integratiebeleid van die tijd.
ANTWOORD
Om vier punten te krijgen moet je twee keer een vraag beantwoorden. Dat doe je de ene keer door de verandering te noemen en dit koppelen aan de eerste islamitische school en de tweede keer door eerst het integratiebeleid te omschrijven én dit te koppelen aan de eerste islamitische scholen.
DUS:
De positie van gastarbeiders veranderde omdat zij een verblijfsvergunning kregen / het recht van gezinshereniging kregen, zodat ze zich permanent in Nederland vestigden / zodat het aantal islamitische kinderen in Nederland steeg / er een groeiende vraag kwam naar ‘eigen’ islamitische scholen.
Het integratiebeleid hield in dat binnen de Nederlandse samenleving verschillende culturen naast elkaar konden leven / integratie met behoud van eigen cultuur. De stichting van een school specifiek voor islamitisch onderwijs past hierbij omdat het de ruimte bood voor het islamitische onderwijs naast de andere onderwijsmogelijkheden in Nederland.
Een bewering: De stichting van deze scholen paste bij een verandering in de positie van gastarbeiders in Nederland.
4p Leg uit:
− welke verandering in de wettelijke positie van gastarbeiders de vraag naar islamitische scholen vergrootte en
− dat de stichting van islamitische scholen paste bij het integratiebeleid van die tijd.
ANTWOORD
Om vier punten te krijgen moet je twee keer een vraag beantwoorden. Dat doe je de ene keer door de verandering te noemen en dit koppelen aan de eerste islamitische school en de tweede keer door eerst het integratiebeleid te omschrijven én dit te koppelen aan de eerste islamitische scholen.
DUS:
De positie van gastarbeiders veranderde omdat zij een verblijfsvergunning kregen / het recht van gezinshereniging kregen, zodat ze zich permanent in Nederland vestigden / zodat het aantal islamitische kinderen in Nederland steeg / er een groeiende vraag kwam naar ‘eigen’ islamitische scholen.
Het integratiebeleid hield in dat binnen de Nederlandse samenleving verschillende culturen naast elkaar konden leven / integratie met behoud van eigen cultuur. De stichting van een school specifiek voor islamitisch onderwijs past hierbij omdat het de ruimte bood voor het islamitische onderwijs naast de andere onderwijsmogelijkheden in Nederland.