BRON: In 1771 publiceert ontdekkingsreiziger Louis Antoine de Bougainville een beschrijving van zijn reis naar het eiland Tahiti in de Stille Zuidzee. De Franse filosoof Denis Diderot schrijft als reactie op dit boek een verhaal, waarin De Bougainville wordt toegesproken door een oude Tahitiaan:
“Als er een Tahitiaan zou landen op jouw kust en op jullie stenen of in de bast van jullie bomen zou krassen: "Dit land is van de bewoners van Tahiti", wat zou jij dan denken? Jij bent de sterkste, en wat maakt dat uit? Toen wij zo'n armzalig dingetje waar je schip vol mee zit meenamen, schreeuwde je moord en brand en nam je wraak; en tegelijkertijd heb je in je hart al plannen gemaakt om een hele landstreek te stelen! Jij bent geen slaaf, je zou liever sterven dan dat te worden, maar ons wil je wel tot slaven maken! Denk je soms dat een Tahitiaan zijn vrijheid niet weet te verdedigen en daarvoor weet te sterven? De man die je wilt overmeesteren als was hij een redeloos wezen, die Tahitiaan, is je broeder.”
In dit bronfragment komen de ideeën van de Franse filosoof Diderot naar voren.
3p Licht dit toe door, telkens met een verwijzing naar de bron:
− uit te leggen tot welke stroming in de Verlichting Diderot gerekend kan worden en
− aan te geven dat Diderot inspirator zal zijn geweest voor abolitionisten.
Antwoord
Om drie punten te krijgen moet je:
- eerst laten zien dat Diderot tot de radicale verlichting behoort, omdat Diderot uitgaat van totale gelijkheid tussen mensen. Hij schrijft namelijk: ‘die Tahitiaan is je broeder’, waarmee hij bedoelt: ‘is je gelijke’;
- vervolgens uitleggen wat abolitionisme is en hoe uit de bron blijkt dat Diderot hier tegen is.
DUS: abolitionisten keren zich tegen slavernij / willen slavernij verbieden. In de bron geeft Diderot een argument tegen slavernij als hij zegt: ‘Jij bent geen slaaf, je zou liever sterven dan dat te worden, maar ons wil je wel tot slaven maken!’, waardoor hij gezien kan worden als inspirator van het abolitionisme.
“Als er een Tahitiaan zou landen op jouw kust en op jullie stenen of in de bast van jullie bomen zou krassen: "Dit land is van de bewoners van Tahiti", wat zou jij dan denken? Jij bent de sterkste, en wat maakt dat uit? Toen wij zo'n armzalig dingetje waar je schip vol mee zit meenamen, schreeuwde je moord en brand en nam je wraak; en tegelijkertijd heb je in je hart al plannen gemaakt om een hele landstreek te stelen! Jij bent geen slaaf, je zou liever sterven dan dat te worden, maar ons wil je wel tot slaven maken! Denk je soms dat een Tahitiaan zijn vrijheid niet weet te verdedigen en daarvoor weet te sterven? De man die je wilt overmeesteren als was hij een redeloos wezen, die Tahitiaan, is je broeder.”
In dit bronfragment komen de ideeën van de Franse filosoof Diderot naar voren.
3p Licht dit toe door, telkens met een verwijzing naar de bron:
− uit te leggen tot welke stroming in de Verlichting Diderot gerekend kan worden en
− aan te geven dat Diderot inspirator zal zijn geweest voor abolitionisten.
Antwoord
Om drie punten te krijgen moet je:
- eerst laten zien dat Diderot tot de radicale verlichting behoort, omdat Diderot uitgaat van totale gelijkheid tussen mensen. Hij schrijft namelijk: ‘die Tahitiaan is je broeder’, waarmee hij bedoelt: ‘is je gelijke’;
- vervolgens uitleggen wat abolitionisme is en hoe uit de bron blijkt dat Diderot hier tegen is.
DUS: abolitionisten keren zich tegen slavernij / willen slavernij verbieden. In de bron geeft Diderot een argument tegen slavernij als hij zegt: ‘Jij bent geen slaaf, je zou liever sterven dan dat te worden, maar ons wil je wel tot slaven maken!’, waardoor hij gezien kan worden als inspirator van het abolitionisme.