• Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • Steden en Burgers in de Lage Landen (1050-1700) VWO
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1900 (VWO)
    • China (1842-2001) VWO
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO + VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • vaardigheden >
      • opdracht 1 betrouwbaarheid
      • opdracht 2 betrouwbaarheid
      • opdracht 3 interpretatie
      • opdracht 4 interpretatie
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
      • KA opdracht 5
      • KA opdracht 6
      • KA opdracht 7
      • KA opdracht 8
      • KA opdracht 9
      • KA opdracht 10
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer >
        • TIJDVAK 10 - opdracht 1
        • TIJDVAK 10 - opdracht 2
        • TIJDVAK 10 - opdracht 3
        • TIJDVAK 10 - opdracht 4
        • TIJDVAK 10 - opdracht 5
    • HC-vragen >
      • HC LAGE LANDEN (VWO) >
        • LL - opdracht 1
        • LL- opdracht 2
        • LL - opdracht 3
        • LL-opdracht 4
        • LL-opdracht 5
        • LL - opdracht 6
        • LL - opdracht 7
        • LL-opdracht 8
        • LL - opdracht 9
        • LL - opdracht 10
      • HC VERLICHTING (VWO) >
        • VERL opdracht 1
        • VERL. opdracht 2
        • VERL. opdracht 3
        • VERL. opdracht 4
        • VERL opdracht 5
        • VERL opdracht 6
        • VERL. opdracht 7
        • VERL. opdracht 8
        • VERL. opdracht 9
        • VERL. opdracht 10
      • HC DUITSLAND (HAVO + VWO) >
        • DU opdracht 1 HAVO
        • DU opdracht 2 HAVO
        • DU opdracht 3 HAVO
        • DU opdracht 4 HAVO
        • DU opdracht 5 HAVO
        • DU opdracht 6 HAVO
        • DU opdracht 7 HAVO
        • DU opdracht 8 HAVO
        • DU opdracht 9 HAVO
        • DU opdracht 10 HAVO
        • DU opdracht 1 VWO
        • DU opdracht 2 VWO
        • DU opdracht 3 VWO
        • DU opdracht 4 VWO
        • DU opdracht 5 VWO
        • DU opdracht 6 VWO
        • DU opdracht 7 VWO
        • DU opdracht 8 VWO
        • DU opdracht 9 VWO
        • DU opdracht 10 VWO
      • HC BRITSE RIJK (HAVO) >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
        • Britse Rijk opdr. 8
        • Britse Rijk opdr. 9
        • Britse Rijk opdr. 10
      • HC NEDERLAND (HAVO) >
        • Nederland opdr. 1
        • Nederland opdr. 2
        • Nederland opdr. 3
        • Nederland opdr. 4
        • Nederland opdr. 5
        • Nederland opdr. 6
        • Nederland opdr. 7
        • Nederland opdr. 8
        • Nederland opdr. 9
        • Nederland opdr. 10
      • HC CHINA (VWO) >
        • China - opdracht 1
        • China - opdracht 2
        • China - opdracht 3
        • China - opdracht 4
        • China - opdracht 5
        • China - opdracht 6
        • China - opdracht 7
        • China - opdracht 8
        • China opdracht 9
        • China opdracht 10
Bas Schuijt

Opdracht 1

Bron In 1792 schrijft markies de Condorcet, een Franse edelman
We moeten ervan uitgaan dat de vooruitgang van 1 de rede gelijk op zal gaan met de vooruitgang in de kunsten en wetenschappen. Dat bijvoorbeeld de voortgang van de geneeskunde (…) uiteindelijk zal resulteren in de vernietiging van alle besmettelijke en overdraagbare ziekten en ook van de ziekten die het gevolg zijn van klimaat, voedsel en de belasting door de dagelijkse werkzaamheden (…). Is het daarom raar te veronderstellen dat de verbeterbaarheid van het lot van de mens ook geen grenzen kent?
 
De opvattingen van markies De Condorcet zijn een voorbeeld van de nieuwe manier van denken in de achttiende eeuw.
2p Noem een kenmerk van deze manier van denken en leg uit hoe dit in de opvattingen van de markies naar voren komt.


Antwoord

Je krijgt twee punten door eerst een algemeen kenmerk van dit nieuwe – verlichte-  denken te noemen en vervolgens dit kenmerk met de bron te illustreren.
Een kenmerk van de nieuwe manier van denken is het rationeel optimisme.
Dit zie je terug in de bron, want De Condorcet denkt dat door de “de vooruitgang van de rede ….. de verbeterbaarheid van het lot van de mens geen grenzen kent.”





Powered by Maak je eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.
  • Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • Steden en Burgers in de Lage Landen (1050-1700) VWO
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1900 (VWO)
    • China (1842-2001) VWO
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO + VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • vaardigheden >
      • opdracht 1 betrouwbaarheid
      • opdracht 2 betrouwbaarheid
      • opdracht 3 interpretatie
      • opdracht 4 interpretatie
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
      • KA opdracht 5
      • KA opdracht 6
      • KA opdracht 7
      • KA opdracht 8
      • KA opdracht 9
      • KA opdracht 10
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer >
        • TIJDVAK 10 - opdracht 1
        • TIJDVAK 10 - opdracht 2
        • TIJDVAK 10 - opdracht 3
        • TIJDVAK 10 - opdracht 4
        • TIJDVAK 10 - opdracht 5
    • HC-vragen >
      • HC LAGE LANDEN (VWO) >
        • LL - opdracht 1
        • LL- opdracht 2
        • LL - opdracht 3
        • LL-opdracht 4
        • LL-opdracht 5
        • LL - opdracht 6
        • LL - opdracht 7
        • LL-opdracht 8
        • LL - opdracht 9
        • LL - opdracht 10
      • HC VERLICHTING (VWO) >
        • VERL opdracht 1
        • VERL. opdracht 2
        • VERL. opdracht 3
        • VERL. opdracht 4
        • VERL opdracht 5
        • VERL opdracht 6
        • VERL. opdracht 7
        • VERL. opdracht 8
        • VERL. opdracht 9
        • VERL. opdracht 10
      • HC DUITSLAND (HAVO + VWO) >
        • DU opdracht 1 HAVO
        • DU opdracht 2 HAVO
        • DU opdracht 3 HAVO
        • DU opdracht 4 HAVO
        • DU opdracht 5 HAVO
        • DU opdracht 6 HAVO
        • DU opdracht 7 HAVO
        • DU opdracht 8 HAVO
        • DU opdracht 9 HAVO
        • DU opdracht 10 HAVO
        • DU opdracht 1 VWO
        • DU opdracht 2 VWO
        • DU opdracht 3 VWO
        • DU opdracht 4 VWO
        • DU opdracht 5 VWO
        • DU opdracht 6 VWO
        • DU opdracht 7 VWO
        • DU opdracht 8 VWO
        • DU opdracht 9 VWO
        • DU opdracht 10 VWO
      • HC BRITSE RIJK (HAVO) >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
        • Britse Rijk opdr. 8
        • Britse Rijk opdr. 9
        • Britse Rijk opdr. 10
      • HC NEDERLAND (HAVO) >
        • Nederland opdr. 1
        • Nederland opdr. 2
        • Nederland opdr. 3
        • Nederland opdr. 4
        • Nederland opdr. 5
        • Nederland opdr. 6
        • Nederland opdr. 7
        • Nederland opdr. 8
        • Nederland opdr. 9
        • Nederland opdr. 10
      • HC CHINA (VWO) >
        • China - opdracht 1
        • China - opdracht 2
        • China - opdracht 3
        • China - opdracht 4
        • China - opdracht 5
        • China - opdracht 6
        • China - opdracht 7
        • China - opdracht 8
        • China opdracht 9
        • China opdracht 10