• Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 (VWO)
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 (VWO)
    • Duitsland 1871-1945 (VWO)
    • De Koude Oorlog 1945-1991 (VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer
    • HC-vragen >
      • HC REPUBLIEK >
        • REP opdracht 1 HAVO
        • REP opdracht 2 HAVO
        • REP opdracht 3 HAVO
        • REP opdracht 4 HAVO
        • REP opdracht 1 VWO
        • REP opdracht 2 VWO
        • REP opdracht 3 VWO
        • REP opdracht 4 VWO
      • HC VERLICHTING >
        • VERL opdracht 1
        • VERL opdracht 2
        • VERL opdracht 3
      • HC DUITSLAND >
        • Opdracht 1 HAVO
        • Opdracht 2 HAVO
        • Opdracht 3 HAVO
        • Opdracht 4 HAVO
        • Opdracht 1 VWO
        • Opdracht 2 VWO
        • Opdracht 3 VWO
        • Opdracht 4 VWO
      • HC KOUDE OORLOG >
        • KOUD opdracht 1 havo
        • KOUD opdracht 2 havo
        • KOUD opdracht 3 havo
        • KOUD opdracht 4 havo
        • KOUD opdracht 5 HAVO
        • KOUD opdracht 1 VWO
        • Koud opdracht 2 VWO
        • KOUD opdracht 3 VWO
        • KOUD opdracht 4 vwo
        • KOUD opdracht 5 VWO
      • HC Britse Rijk >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
Bas Schuijt

Opdracht 1

BRON: In 1771 publiceert ontdekkingsreiziger Louis Antoine de Bougainville een beschrijving van zijn reis naar het eiland Tahiti in de Stille Zuidzee. De Franse filosoof  Denis Diderot schrijft als reactie op dit boek een verhaal, waarin De Bougainville wordt toegesproken door een oude Tahitiaan:
“Als er een Tahitiaan zou landen op jouw kust en op jullie stenen of in de bast van jullie bomen zou krassen: "Dit land is van de bewoners van Tahiti", wat zou jij dan denken? Jij bent de sterkste, en wat maakt dat uit? Toen wij zo'n armzalig dingetje waar je schip vol mee zit meenamen, schreeuwde je moord en brand en nam je wraak; en tegelijkertijd heb je in je hart al plannen gemaakt om een hele landstreek te stelen! Jij bent geen slaaf, je zou liever sterven dan dat te worden, maar ons wil je wel tot slaven maken! Denk je soms dat een Tahitiaan zijn vrijheid niet weet te verdedigen en daarvoor weet te sterven? De man die je wilt overmeesteren als was hij een redeloos wezen, die Tahitiaan, is je broeder.”

In dit bronfragment komen de ideeën van de Franse filosoof Diderot naar voren.
3p Licht dit toe door, telkens met een verwijzing naar de bron:
− uit te leggen tot welke stroming in de Verlichting Diderot gerekend kan worden en
− aan te geven dat Diderot inspirator zal zijn geweest voor abolitionisten.


​Antwoord
Om drie punten te krijgen moet je:
- eerst laten zien dat Diderot tot de radicale verlichting behoort, omdat Diderot uitgaat van totale gelijkheid tussen mensen. Hij schrijft namelijk: ‘die Tahitiaan is je broeder’, waarmee hij bedoelt: ‘is je gelijke’;
- vervolgens uitleggen wat abolitionisme is en hoe uit de bron blijkt dat Diderot hier tegen is.
DUS: abolitionisten keren zich tegen slavernij / willen slavernij verbieden. In de bron geeft Diderot een argument tegen slavernij als hij zegt: ‘Jij bent geen slaaf, je zou liever sterven dan dat te worden, maar ons wil je wel tot slaven maken!’, waardoor hij gezien kan worden als inspirator van het abolitionisme.


Veel succes met de voorbereiding van je examens !
''Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground''
- Theodore Roosevelt


© Geschiedenisexamens.nl
  • Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 (VWO)
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 (VWO)
    • Duitsland 1871-1945 (VWO)
    • De Koude Oorlog 1945-1991 (VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer
    • HC-vragen >
      • HC REPUBLIEK >
        • REP opdracht 1 HAVO
        • REP opdracht 2 HAVO
        • REP opdracht 3 HAVO
        • REP opdracht 4 HAVO
        • REP opdracht 1 VWO
        • REP opdracht 2 VWO
        • REP opdracht 3 VWO
        • REP opdracht 4 VWO
      • HC VERLICHTING >
        • VERL opdracht 1
        • VERL opdracht 2
        • VERL opdracht 3
      • HC DUITSLAND >
        • Opdracht 1 HAVO
        • Opdracht 2 HAVO
        • Opdracht 3 HAVO
        • Opdracht 4 HAVO
        • Opdracht 1 VWO
        • Opdracht 2 VWO
        • Opdracht 3 VWO
        • Opdracht 4 VWO
      • HC KOUDE OORLOG >
        • KOUD opdracht 1 havo
        • KOUD opdracht 2 havo
        • KOUD opdracht 3 havo
        • KOUD opdracht 4 havo
        • KOUD opdracht 5 HAVO
        • KOUD opdracht 1 VWO
        • Koud opdracht 2 VWO
        • KOUD opdracht 3 VWO
        • KOUD opdracht 4 vwo
        • KOUD opdracht 5 VWO
      • HC Britse Rijk >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7