• Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 (VWO)
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 (VWO)
    • Duitsland 1871-1945 (VWO)
    • De Koude Oorlog 1945-1991 (VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer
    • HC-vragen >
      • HC REPUBLIEK >
        • REP opdracht 1 HAVO
        • REP opdracht 2 HAVO
        • REP opdracht 3 HAVO
        • REP opdracht 4 HAVO
        • REP opdracht 1 VWO
        • REP opdracht 2 VWO
        • REP opdracht 3 VWO
        • REP opdracht 4 VWO
      • HC VERLICHTING >
        • VERL opdracht 1
        • VERL opdracht 2
        • VERL opdracht 3
      • HC DUITSLAND >
        • Opdracht 1 HAVO
        • Opdracht 2 HAVO
        • Opdracht 3 HAVO
        • Opdracht 4 HAVO
        • Opdracht 1 VWO
        • Opdracht 2 VWO
        • Opdracht 3 VWO
        • Opdracht 4 VWO
      • HC KOUDE OORLOG >
        • KOUD opdracht 1 havo
        • KOUD opdracht 2 havo
        • KOUD opdracht 3 havo
        • KOUD opdracht 4 havo
        • KOUD opdracht 5 HAVO
        • KOUD opdracht 1 VWO
        • Koud opdracht 2 VWO
        • KOUD opdracht 3 VWO
        • KOUD opdracht 4 vwo
        • KOUD opdracht 5 VWO
      • HC Britse Rijk >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
Bas Schuijt

Opdracht 6

Bron: In 1828 kijkt William Radcliffe terug op de industrialisatie van de textielnijverheid
De jaren van 1788 tot 1803 zal ik de ‘gouden tijd’ noemen. Na die tijd is er steeds een geleidelijke neergang geweest. Laat ik me in mijn beschrijving beperken tot de families in mijn eigen omgeving. Deze families, in die tijd waren dat landarbeiders en kleine boeren, hielden zichzelf in leven met verschillende bezigheden, zoals spinnen en ambachten, zoals dat ook werd gedaan door de generaties vóór hen. Maar toen kwamen er machinaal gesponnen garens in de mode, zowel voor de schering als voor de inslag en de vraag naar stoffen groeide zo hard dat alles verkocht kon worden. Stoffen gemaakt van wol of linnen verdwenen. Bestaande weefateliers konden de vraag niet aan, dus werd elke rommelkamer, werden zelfs oude schuren, koetshuizen en allerlei bijgebouwtjes opgeknapt tot weefatelier. Overal schoten wevershuizen als paddestoelen uit de grond. De prijs van de arbeid steeg tot vijfmaal de hoogte die ooit eerder in deze omgeving was bereikt, elk gezin bracht 40, 60, 80, 100 of zelfs 120 shilling mee naar huis.
 
Gebruik de bron
 
Met deze bron kun je verklaren waarom het voor ondernemers aantrekkelijk wordt om te investeren in de ontwikkeling van weefmachines.
2p          Geef die verklaring.
 













ANTWOORD
Om twee punten te krijgen, moet je twee dingen verklaren:
- waarom is het aantrekkelijk om te investeren
 waarom juist in weefmachines
DUS
Omdat de prijs van de weefarbeid tot vijfmaal toe was gestegen, is het aantrekkelijk juist hier te investeren, zodat de prijs van het weven omlaag kan.
Het ging juist om het weven (lappen stof maken), want het spinnen (draden maken) was al geïndustrialiseerd / gemechaniseerd / met machines, en om de totale katoenproductie te kunnen verhogen moest ook het weven gemechaniseerd worden.

 
 

Veel succes met de voorbereiding van je examens !
''Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground''
- Theodore Roosevelt


© Geschiedenisexamens.nl
  • Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 (VWO)
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 (VWO)
    • Duitsland 1871-1945 (VWO)
    • De Koude Oorlog 1945-1991 (VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer
    • HC-vragen >
      • HC REPUBLIEK >
        • REP opdracht 1 HAVO
        • REP opdracht 2 HAVO
        • REP opdracht 3 HAVO
        • REP opdracht 4 HAVO
        • REP opdracht 1 VWO
        • REP opdracht 2 VWO
        • REP opdracht 3 VWO
        • REP opdracht 4 VWO
      • HC VERLICHTING >
        • VERL opdracht 1
        • VERL opdracht 2
        • VERL opdracht 3
      • HC DUITSLAND >
        • Opdracht 1 HAVO
        • Opdracht 2 HAVO
        • Opdracht 3 HAVO
        • Opdracht 4 HAVO
        • Opdracht 1 VWO
        • Opdracht 2 VWO
        • Opdracht 3 VWO
        • Opdracht 4 VWO
      • HC KOUDE OORLOG >
        • KOUD opdracht 1 havo
        • KOUD opdracht 2 havo
        • KOUD opdracht 3 havo
        • KOUD opdracht 4 havo
        • KOUD opdracht 5 HAVO
        • KOUD opdracht 1 VWO
        • Koud opdracht 2 VWO
        • KOUD opdracht 3 VWO
        • KOUD opdracht 4 vwo
        • KOUD opdracht 5 VWO
      • HC Britse Rijk >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7