• Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 (VWO)
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 (VWO)
    • Duitsland 1871-1945 (VWO)
    • De Koude Oorlog 1945-1991 (VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer
    • HC-vragen >
      • HC REPUBLIEK >
        • REP opdracht 1 HAVO
        • REP opdracht 2 HAVO
        • REP opdracht 3 HAVO
        • REP opdracht 4 HAVO
        • REP opdracht 1 VWO
        • REP opdracht 2 VWO
        • REP opdracht 3 VWO
        • REP opdracht 4 VWO
      • HC VERLICHTING >
        • VERL opdracht 1
        • VERL opdracht 2
        • VERL opdracht 3
      • HC DUITSLAND >
        • Opdracht 1 HAVO
        • Opdracht 2 HAVO
        • Opdracht 3 HAVO
        • Opdracht 4 HAVO
        • Opdracht 1 VWO
        • Opdracht 2 VWO
        • Opdracht 3 VWO
        • Opdracht 4 VWO
      • HC KOUDE OORLOG >
        • KOUD opdracht 1 havo
        • KOUD opdracht 2 havo
        • KOUD opdracht 3 havo
        • KOUD opdracht 4 havo
        • KOUD opdracht 5 HAVO
        • KOUD opdracht 1 VWO
        • Koud opdracht 2 VWO
        • KOUD opdracht 3 VWO
        • KOUD opdracht 4 vwo
        • KOUD opdracht 5 VWO
      • HC Britse Rijk >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7
Bas Schuijt

Opdracht 4

Bron
In november 1940 schrijft een Nederlandse schooljongen over maatregelen die tijdens de Duitse bezetting worden genomen: We hebben op school een Duits boek dat verboden is omdat er een regel
verkeerd in stond. Daar hebben we nu een andere ingeplakt en het bewuste blad eruit moeten scheuren. De zin was deze, het was een los zinnetje voor een oefening:
"Het zijn dwazen die denken dat de oorlog zegenrijke gevolgen kan hebben."
 
Gebruik de bron
 
Deze gebeurtenis past bij het totalitaire karakter van de nazi-ideologie.
 
2p Leg dit uit.







ANTWOORD

Om 2 punten te krijgen moet je eerst aangeven wat bedoeld wordt met het totalitaire karakter van de nazi-ideologie en dit vervolgens aantonen met de bron.
DUS:
Met het totalitaire karakter van de nazi-ideologie bedoelen we dat de nazi-overheid zich bemoeide met alle aspecten van het dagelijks leven van mensen, dus ook – zoals in de bron staat – met de inhoud van een schoolboek / met de inhoud van boeken / met het verbieden van boeken waar anti-Duitse dingen in staan.

Veel succes met de voorbereiding van je examens !
''Keep your eyes on the stars, and your feet on the ground''
- Theodore Roosevelt


© Geschiedenisexamens.nl
  • Home
  • Exameneisen en -tips
    • Stofomschrijving
    • Kenmerkende Aspecten
    • TIP: studieschema
    • Hoe beantwoord je examenvragen?
  • Historisch overzicht in tijdvakken
    • Jagers en Boeren
    • Grieken en Romeinen
    • Monniken en Ridders
    • Steden en Staten
    • Ontdekkers en Hervormers
    • Regenten en Vorsten
    • Pruiken en Revoluties
    • Burgers en Stoommachines
    • De Wereldoorlogen
    • Televisie en Computer
  • Historische contexten
    • De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden 1515-1648 (VWO)
    • Verlichtingsideeën en democratische revoluties 1650-1848 (VWO)
    • Duitsland 1871-1945 (VWO)
    • De Koude Oorlog 1945-1991 (VWO)
    • Het Britse Rijk 1585-1900 (HAVO)
    • Duitsland 1918-1991 (HAVO)
    • Nederland 1948-2008 (HAVO)
  • Vaardigheden
    • Historische vaardigheden
    • Tekstbronnen
    • Spotprenten
  • Oefenen
    • Volgordevragen
    • Kenmerkende Aspectvragen >
      • KA opdracht 1
      • KA opdracht 2
      • KA opdracht 3
      • KA opdracht 4
    • Tijdvakvragen >
      • jagers en boeren >
        • TIJDVAK 1 opdracht 1
        • TIJDVAK 1 opdracht 2
        • TIJDVAK 1 opdracht 3
        • TIJDVAK 1 opdracht 4
      • Grieken en Romeinen >
        • TIJDVAK 2 opdracht 1
        • TIJDVAK 2 opdracht 2
        • TIJDVAK 2 opdracht 3
        • TIJDVAK 2 opdracht 4
        • TIJDVAK 2 opdracht 5
      • Ridders en Monniken >
        • TIJDVAK 3 opdracht 1
        • TIJDVAK 3 opdracht 2
        • TIJDVAK 3 opdracht 3
        • TIJDVAK 3 opdracht 4
      • Steden en Staten >
        • TIJDVAK 4 opdracht 1
        • TIJDVAK 4 opdracht 2
        • TIJDVAK 4 opdracht 3
        • TIJDVAK 4 opdracht 4
      • Ontdekkers en Hervormners >
        • TIJDVAK 5 opdracht 1
        • TIJDVAK 5 opdracht 2
        • TIJDVAK 5 opdracht 3
        • TIJDVAK 5 opdracht 4
      • Regenten en Vorsten >
        • TIJDVAK 6 opdracht 1
        • TIJDVAK 6 opdracht 2
        • TIJDVAK 6 opdracht 3
        • TIJDVAK 6 opdracht 4
        • TIJDVAK 6 opdracht 5
        • TIJDVAK 6 opdracht 6
      • Pruiken en Revoluties >
        • TIJDVAK 7 opdracht 1
        • TIJDVAK 7 opdracht 2
        • TIJDVAK 7 opdracht 3
        • TIJDVAK 7 opdracht 4
        • TIJDVAK 7 opdracht 5
        • TIJDVAK 7 opdracht 6
      • Burgers en Stoommachines >
        • TIJDVAK 8 opdracht 1
        • TIJDVAK 8 opdracht 2
        • TIJDVAK 8 opdracht 3
        • TIJDVAK 8 opdracht 4
        • TIJDVAK 8 opdracht 5
      • Eerste en Tweede Wereldoorlog >
        • TIJDVAK 9 opdracht 1
        • TIJDVAK 9 opdracht 2
        • TIJDVAK 9 opdracht 3
        • TIJDVAK 9 opdracht 4
        • TIJDVAK 9 opdracht 5
      • TV en Computer
    • HC-vragen >
      • HC REPUBLIEK >
        • REP opdracht 1 HAVO
        • REP opdracht 2 HAVO
        • REP opdracht 3 HAVO
        • REP opdracht 4 HAVO
        • REP opdracht 1 VWO
        • REP opdracht 2 VWO
        • REP opdracht 3 VWO
        • REP opdracht 4 VWO
      • HC VERLICHTING >
        • VERL opdracht 1
        • VERL opdracht 2
        • VERL opdracht 3
      • HC DUITSLAND >
        • Opdracht 1 HAVO
        • Opdracht 2 HAVO
        • Opdracht 3 HAVO
        • Opdracht 4 HAVO
        • Opdracht 1 VWO
        • Opdracht 2 VWO
        • Opdracht 3 VWO
        • Opdracht 4 VWO
      • HC KOUDE OORLOG >
        • KOUD opdracht 1 havo
        • KOUD opdracht 2 havo
        • KOUD opdracht 3 havo
        • KOUD opdracht 4 havo
        • KOUD opdracht 5 HAVO
        • KOUD opdracht 1 VWO
        • Koud opdracht 2 VWO
        • KOUD opdracht 3 VWO
        • KOUD opdracht 4 vwo
        • KOUD opdracht 5 VWO
      • HC Britse Rijk >
        • Britse Rijk opdr. 1
        • Britse Rijk opdr. 2
        • Britse Rijk opdr. 3
        • Britse Rijk opdr. 4
        • Britse Rijk opdr. 5
        • Britse Rijk opdr. 6
        • Britse Rijk opdr. 7